Statut Szkoły
Statut Szkoły Podstawowej nr 2 im. Obrońców Westerplatte w Prabutach
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 21 mają 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624)
- Rozporządzenie MENiS z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn zm.)
- Rozporządzenie MENiS z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 232).
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Szkoła Podstawowa im Obrońców Westerplatte w Prabutach jest publiczną szkołą podstawową, działającą na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz statutu szkoły.
- Siedziba szkoły mieści się w Prabutach przy ulicy Obrońców Westerplatte 11.
- Szkoła posługuje się pieczęcią urzędową.
§ 2
- Organem prowadzącym jest Urząd Miasta i Gminy w Prabutach.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Pomorski Kurator Oświaty.
§ 3
- Struktura organizacyjna szkoły jest sześcioklasowa i obejmuje klasy I – VI, szkoła prowadzi klasy integracyjne.
- Zajęcia dydaktyczne prowadzone są zgodnie ze szkolnymi planami nauczania.
- Do szkoły uczęszczają dzieci mieszkające w obwodzie szkoły tj.: miasto Prabuty, oraz miejscowości Kleczewo, Raniewo, Julianowo, Stańkowo, Szramowo, Laskowice, Sypanica, Orkusz, Grażymowo, Stary Kamień.
- Szkoła w miarę możliwości może przyjąć uczniów spoza swojego obwodu.
- Nauka w szkole trwa 6 lat.
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§ 4
- W realizacji swych celów i zadań szkoła przestrzega zasad zapisanych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Deklaracji Praw Człowieka oraz Międzynarodowej Konwencji o Prawach Dziecka.
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą” oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, w szczególności:
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
- zapewnia uczniom właściwy rozwój moralno-emocjonalny i fizyczny,
- umożliwia uczniom rozwój ich talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych,
- umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, patriotycznej i religijnej; realizowanej na zajęciach edukacyjnych, wychowawczych oraz poprzez uczestnictwo w uroczystościach okolicznościowych,
- kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków i wieku uczniów,
- sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły, w tym nad uczniami niepełnosprawnymi i chorymi uczęszczającymi do szkoły,
- zapewnia zdobycie wiedzy dzieciom niepełnosprawnym i chorym poprzez nauczania indywidualne w domu,
- umożliwia realizację indywidualnych programów nauczania,
- organizuje zajęcia kompensacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze, rewalidacyjne dla uczniów mających trudności w nauce i wymagających specjalistycznej pomocy ze względu na swoją niepełnosprawność,
- pełni funkcję kompensacyjną i kulturotwórczą,
- szkoła przyjmuje za podstawę uniwersalne zasady etyki, w szczególności solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
- Działania szkoły skupiają się w trzech obszarach: dydaktyki, wychowania i opieki.
- W zakresie dydaktyki:
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do testu szóstoklasisty i ukończenia szkoły podstawowej,
- umożliwia rozwijanie uzdolnień i zainteresowań.
- W zakresie wychowania:
- kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu zasad określonych w Ustawie o systemie oświaty, stosownie do warunków szkoły,
- rozwija u wychowanków poczucie tożsamości narodowej, odpowiedzialności i tolerancji,
- uczy rozwiązywania konfliktów,
- przygotowuje do funkcjonowania w społeczeństwie.
Szczegółowe działania zapisane są w szkolnym programie wychowawczym, stanowiącym załącznik do statutu.
-
- W zakresie opieki:
- udziela pomocy pedagogicznej i psychologicznej,
- organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły,
- w miarę możliwości organizuje pomoc socjalną we współpracy z organem prowadzącym (stypendia, wyprawka szkolna) i Miejsko Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Prabutach (dożywianie),
- w miarę możliwości organizuje pomoc w zakresie ochrony zdrowia uczniów.
- W zakresie opieki:
§ 5
- Szkoła realizuje wymienione cele i zadania w następujący sposób:
- Wszystkie dzieci zamieszkałe w obwodzie szkolnym objęte są obowiązkiem szkolnym.
- Szkoła zatrudnia nauczycieli dobrze przygotowanych do wykonywania zawodu i stara się o kadrę z najwyższymi kwalifikacjami.
- Nauczyciele realizują programy nauczania na bazie podstaw programowych opracowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, dostosowując treści i metody do możliwości uczniów.
- Szkoła wychowuje i przygotowuje uczniów do wypełniania obowiązków świadomych obywateli poprzez organizowanie apeli, uroczystości szkolnych i klasowych, w czasie, których wpaja się miłość do Ojczyzny, poszanowanie konstytucji RP, godła i symboli narodowych, oraz umożliwia poznanie przeszłości i teraźniejszości kraju, budzi szacunek do tradycji narodowych.
- Szkoła przygotowuje do życia w społeczeństwie i poszanowania prawa poprzez zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami ucznia oraz respektowanie go zarówno przez uczniów jak i nauczycieli.
- Szkoła wychowuje przez pracę, kształtując szacunek dla niej poprzez angażowanie uczniów do prac porządkowych w salach lekcyjnych i najbliższym otoczeniu szkoły.
- Wychowawcy klasowi organizują życie klasy, starając się wyrabiać u uczniów pozytywne cechy charakteru jak: uczciwość, samodzielność, wytrwałość, systematyczność, obowiązkowość, wrażliwość, życzliwość, prawdomówność i tolerancję.
- Szkoła organizuje dla uczniów mających trudności w nauce zajęcia wyrównawcze, kompensacyjne i rewalidacyjne.
- W celu podtrzymania poczucia tożsamości religijnej szkoła organizuje naukę religii zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła umożliwia uczniom niepełnosprawnym pełną integrację z dziećmi zdrowymi, starając się zapewnić im szeroką pomoc.
- Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów, organizując koła przedmiotowe i koła zainteresowań w miarę możliwości i potrzeb uczniów: nauczyciele stawiają większe wymagania uczniom najzdolniejszym, zachęcając ich do poszerzania wiedzy poprzez wskazaną literaturę.
- Szkoła rozwija sprawność fizyczną, kształtuje nawyki uprawiania sportu, turystyki i innych form aktywnego wypoczynku, organizując zajęcia szkolnego koła sportowego, wycieczki rowerowe i krajoznawczo-turystyczne oraz umożliwia uczniom udział w rozgrywkach sportowych.
- Szkoła włącza uczniów do działań służących ochronie przyrody, uświadamia rolę i zadania człowieka w kształtowaniu środowiska, organizowania prac porządkowych; nauczyciele wykorzystują treści programów nauczania do wpojenia uczniom zasad harmonijnego współżycia człowieka z przyrodą.
- Szkoła przygotowuje uczniów do aktywnego i twórczego uczestnictwa w kulturze poprzez kształtowanie zainteresowań literaturą piękną, organizowanie konkursów czytelniczych, wyjazdów do kina, teatru, muzeum, projekcję filmów, upowszechniając w ten sposób dorobek literatury i kultury narodowej i światowej.
- Szkoła dba o prawidłową higienę i zdrowie uczniów realizując działania profilaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, wprowadzając prawidłową organizację pracy uczniów zgodnie z zasadami higieny, organizując przeglądy czystości pomieszczeń i higieny osobistej uczniów, włączając dzieci do współodpowiedzialności za utrzymanie higieny, ładu i porządku w szkole.
- Szkoła przeciwdziała niedostosowaniu społecznemu i demoralizacji poprzez popularyzację wśród uczniów i rodziców wiedzy z zakresu potrzeb psychicznych dzieci i młodzieży, poznając warunki życia uczniów, zwracając szczególną uwagę na dzieci ze środowisk zagrożonych, przestrzegając zakazu palenia papierosów i spożywania alkoholu na terenie szkoły.
§ 6
Do realizacji zadań statutowych szkoła posiada: dwa budynki szkolne, 28 sal lekcyjnych, dwie pracownie komputerowe, salę gimnastyczną, bibliotekę, czytelnię, świetlicę. Ponad to uczniowie szkoły korzystają na zajęciach wychowania fizycznego z Miejskiej Hali Sportowej mającej siedzibę na terenie szkoły.
§ 7
Zadania szkoły wynikające z przepisów bhp (rozporządzenie MENiS z dnia 17 sierpnia 1992 r. Dz. U. z 1992 r. Nr 65, poz. 331 z późn. zm.).
- Podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia.
- Nauczyciel jest zobowiązany prowadzić zajęcia obowiązkowe, pozalekcyjne i inne organizowane przez szkołę zgodnie z obowiązującymi przepisami bhp (punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć).
- Niedopuszczalne jest pozostawianie uczniów podczas zajęć bez opieki.
- Przed lekcjami i podczas przez przerw pełnione są dyżury nauczycieli.
- Harmonogram dyżurów (nazwiska nauczycieli, czas pełnienia dyżurów oraz miejsce pełnienia dyżuru) wywieszony jest w pokoju nauczycielskim.
- Wychowawca klasy zobowiązany jest do zapoznania uczniów z przepisami, regulaminami, procedurami i zwyczajami panującymi w szkole.
- Szczególną opieką wychowawca klasy otacza uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządu ruchu i innymi dysfunkcjami.
Rozdział III
Organy szkoły i ich kompetencje
§ 8
- Organami szkoły są:
- dyrektor szkoły
- rada pedagogiczna
- rada rodziców
- samorząd uczniowski
- Organy szkoły współdziałają ze sobą.
- Każdy organ planuje swoją pracę na rok szkolny i jest zobowiązany zapoznać ze swoim planem pozostałe organy.
- Organy szkoły mogą włączać się do realizacji planów innych organów oraz rozwiązywania konkretnych problemów szkoły.
- Organy mogą na swoje zebrania zapraszać przedstawicieli innych organów szkoły w celu wymiany informacji, poglądów i własnych doświadczeń.
- W przypadku powstania w szkole sytuacji konfliktowej wszystkie organy szkoły są zobowiązane do podjęcia wszelkich możliwych działań, leżących w ich kompetencjach, w celu rozwiązania konfliktu i osiągnięcia porozumienia. W przypadku niemożności rozwiązania konfliktu można zwrócić się o pomoc do organu prowadzącego lub nadzorującego szkołę, zgodnie z kompetencjami.
§ 9
Zadania dyrektora szkoły:
- Kieruje działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz:
- Wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
- Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
- Współpracuje z organem prowadzącym i organem nadzoru pedagogicznego.
- Wydaje zarządzenia, realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji.
- Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
- Organizuje proces dydaktyczno-wychowawczy:
- Sprawuje nadzór pedagogiczny,
- Przygotowuje arkusz organizacyjny na każdy rok szkolny,
- Odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu i egzaminów,
- Dokonuje oceny pracy nauczycieli,
- Motywuje nauczycieli do innowacji, podnoszenia kwalifikacji.
- Podejmuje decyzje związane z realizacją obowiązku nauki:
- Zwalnia ucznia z obowiązkowych zajęć edukacyjnych na podstawie opinii Poradni PP lub innej poradni specjalistycznej,
- Zwalnia ucznia z autyzmem oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
- Organizuje nauczanie indywidualne na podstawie orzeczenia Poradni PP oraz wniosku rodziców/prawnych opiekunów,
- Organizuje indywidualny tok nauki,
- Dopuszcza zaproponowany przez nauczycieli program nauczania do użytku szkolnego, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. W szczególności decyduje w sprawach:
- Zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
- Przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
- Występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
- Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim.
- Dyrektor szkoły powołuje i odwołuje wicedyrektora szkoły.
- Wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.
- Dyrektor szkoły wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
§ 10
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły, który przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku obrad.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły albo, co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- Zatwierdzanie planów pracy szkoły.
- Podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.
- Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole.
- Ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.
- Udzielenie zgody na uruchomienie oddziału międzynarodowego.
- Cofnięcie zgody na uruchomienie oddziału międzynarodowego.
- W uzasadnionych przypadkach, gdy uczeń swoim zachowaniem zagraża sobie, innym uczniom, pracownikom szkoły a rodzice/prawni opiekunowie nie wyrażają woli do specjalistycznej konsultacji, diagnozy, terapii, leczenia (Poradnia PP, poradnia specjalistyczna) Rada Pedagogiczna występuje z odpowiednim wnioskiem do Sądu Rodzinnego o zobowiązanie rodziców/prawnych opiekunów do konsultacji, diagnozy, terapii, leczenia specjalistycznego oraz o wgląd w sytuację rodzinną ucznia.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- Organizację pracy szkoły,
- Programy z zakresu kształcenia ogólnego przed dopuszczeniem do użytku w szkole.
- Przedstawione przez dyrektora propozycje realizacji dwóch obowiązkowych godzin zajęć wychowania fizycznego w klasach IV-VI szkoły podstawowej.
- 6.4. Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
- Propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt Statutu Szkoły oraz projekty jego zmian, ewaluacji.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole.
§ 11
- Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów.
- W skład rad rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
- W wyborach, o których mowa w ust. 2, jeden oddział reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców uchwala szczegółowy regulamin swojej działalności.
- Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
- Do kompetencji rady rodziców należy:
- Uchwalenie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły.
- Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły.
- Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
- Zapoznanie z planem nadzoru pedagogicznego oraz wysłuchanie informacji o jego realizacji przedstawionych przez dyrektora.
- Opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników.
- Opiniowanie wprowadzenia do szkolnego planu nauczania dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Wnioskowanie do organu prowadzącego lub nadzorującego o nagrodzenie nauczyciela wyróżniającego się swoją pracą dydaktyczną, opiekuńczą, wychowawczą.
- Rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł i określić zasady ich wydatkowania.
§ 12
- W szkole działa Samorząd Uczniowski reprezentujący wszystkich uczniów.
- Szczegółowe zasady wyboru i działania samorządu określa regulamin samorządu uczniowskiego.
- Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów:
- Prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami.
- Prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu.
- Prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań.
- Prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej.
- Prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
- Prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§ 13
Organy szkoły są zobowiązane do współpracy, wspierania dyrektora w jego pracy, współodpowiedzialności za wszystkie decyzje, dotyczące uczniów oraz stworzenia uczniom bezpiecznych warunków podczas zajęć lekcyjnych, przerw i wszystkich zajęć pozalekcyjnych na terenie szkoły.
Rozdział IV
Organizacja pracy szkoły
§ 14
- Terminy rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, ferii zimowych i letnich oraz przerw świątecznych określa Ministerstwo Edukacji Narodowej na dany rok szkolny.
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły, opracowany przez dyrektora na podstawie szkolnych planów nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący, a opiniuje organ nadzoru pedagogicznego.
- W arkuszu szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego dyrektor ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem higieny pracy ucznia.
- Organizacja procesu dydaktycznego szkoły powinna uwzględniać fakt, że szkoła może zawierać z wyższymi uczelniami kształcącymi nauczycieli umowy w sprawie odbywania praktyk pedagogicznych oraz organizowania przedmiotowych ćwiczeń dla studentów.
§ 15
- W szkole, która liczy, co najmniej 12 oddziałów tworzy się stanowisko wicedyrektora.
- Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§ 16
- Podstawową jednostką szkoły jest oddział.
- Liczba uczniów w oddziale nie powinna być większa niż 28.
- Oddział dzieli się na grupy na zajęciach z informatyki.
- Oddział liczący więcej niż 26 uczniów można podzielić na grupy na zajęciach języków obcych.
- Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV – VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
- Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są oddzielnie dla dziewcząt i chłopców; z wyłączeniem klas integracyjnych, gdzie zajęcia na jednostce lekcyjnej prowadzi dwóch nauczycieli. Dopuszcza się łączenie grup międzyoddziałowych lub międzyklasowych.
§ 17
- Każdy oddział szkolny podlega opiece jednego nauczyciela uczącego w tym oddziale, zwanego dalej wychowawcą.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca prowadzi swój oddział poprzez cały tok nauczania.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. narastającego konfliktu między zespołem klasowym, a wychowawcą) wychowawca, rada oddziałowa rodziców mogą wystąpić z pisemnym wnioskiem do dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy klasy.
- Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej może zmienić wychowawcę klasy.
- W przypadku, gdy wychowawca klasy nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, dyrektor szkoły może zmienić wychowawcę zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 18
Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego.
§ 19
Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora.
§ 20
- Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
- Wybrane, obowiązkowe zajęcia edukacyjne, koła przedmiotowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym, np. w formie wycieczek przedmiotowych.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
- Dyrektor w szczególnych przypadkach może zarządzić skrócenie lekcji do 30 minut, zachowując liczbę zajęć w danym dniu.
Rozdział V
Zadania nauczycieli i innych pracowników pedagogicznych szkoły
§ 21
- Do obowiązków wicedyrektora szkoły należy organizowanie i kierowanie tokiem codziennej pracy szkolnej, podejmowanie zadań związanych z dydaktyką i wychowaniem oraz bezpieczeństwem uczniów i pracowników szkoły, a w szczególności:
- Zastępowanie dyrektora w czasie jego nieobecności.
- Organizowanie i kontrolowanie realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego szkoły.
- Kierowanie pracą zespołów przedmiotowych.
- Obserwacja zajęć nauczycieli.
- Organizowanie dyżurów nauczycieli w czasie przerw między lekcyjnych i uroczystości szkolnych; codzienna kontrola realizacji.
- Dbanie o przestrzeganie przez nauczycieli i uczniów dyscypliny pracy i nauki (np. punktualność rozpoczynania lekcji),
- Terminowe przygotowanie danych do Systemu Informacji Oświatowej oraz innych sprawozdań zleconych przez dyrektora.
- Kontrolowanie prawidłowość prowadzenia dokumentacji szkoły. Przygotowywanie projektów następujących dokumentów programowo-organizacyjnych szkoły:
- tygodniowego rozkładu zajęć szkolnych,
- organizacji roku szkolnego,
- informacji o stanie pracy szkoły.
- Prowadzenie dokumentacji zajęć ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw.
- Wicedyrektor szkoły posiada następujące uprawnienia:
- Jest bezpośrednim przełożonym służbowym nauczycieli, określonych przez dyrektora.
- Decyduje w bieżących sprawach procesu pedagogicznego i wychowawczo-opiekuńczego.
- Formułuje projekty ocen dla bezpośrednio podlegających mu nauczycieli.
- Wnioskuje do dyrektora w sprawie nagród, wyróżnień i kar.
- Ma prawo używać pieczątki osobowej z tytułem: wicedyrektor i podpisywać pisma zgodnie z zakresem swoich zadań i kompetencji.
- Wicedyrektor szkoły odpowiada za:
- Sprawność organizacyjną i wyniki dydaktyczno-wychowawcze powierzonych jego nadzorowi nauczycieli.
- Poziom nadzoru pedagogicznego i stan doskonalenia zawodowego nauczycieli, których jest bezpośrednim przełożonym.
- Realizację obowiązku szkolnego.
- Wykonywanie innych czynności dotyczących funkcjonowania szkoły zleconych przez dyrektora szkoły.
§ 22
- Nauczyciel jest zobowiązany prowadzić zajęcia mając na uwadze troskę o dobro ucznia i poszanowanie jego godności.
- Do szczegółowych zadań nauczyciela należy:
- Dbałość o prawidłowy kształt procesu dydaktyczno-wychowawczego.
- Dbałość o wysoką jakość kształcenia.
- Indywidualizacja metod i sposobów nauczania w zależności od możliwości uczniów.
- Pomoc w przezwyciężeniu trudności w nauce.
- Troska o bezpieczeństwo ucznia, jego harmonijny rozwój.
- Rozwijanie w wzbogacanie własnego warsztatu pracy, troska o powierzone mu pomoce dydaktyczne i inne mienie szkoły.
- Aktywny udział w pracach zespołów przedmiotowych i problemowych.
- Określenie wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny i konsekwentne ich przestrzeganie.
- Sprawiedliwe i obiektywne ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia.
- Planowanie swoje pracy.
- Prowadzenie wymaganej w szkole dokumentacji.
- Realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów.
- Wybór podręcznika spośród dopuszczonych do użytku szkolnego.
§ 23
- Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami.
- Wychowawca powinien:
- Organizować zajęcia zespołu klasowego, kształtować atmosferę dobrej pracy, życzliwości i koleżeństwa oraz przyjaźni uczniów.
-
- Współdziałać z nauczycielami uczącymi w klasie, której jest wychowawcą, dla doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i z rodzicami w celu wczesnego wykrywania chorób i skutecznego ich zwalczania oraz eliminowania przyczyn niedostosowania społecznego i ochrony przed skutkami demoralizacji środowiska.
- Inicjować pomoc uczniom mającym trudności w nauce, otaczać opieką uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i losowej oraz organizować możliwą pomoc w tym zakresie.
- Systematycznie informować rodziców o postępach w nauce, trudnościach rozwojowych i zachowaniu uczniów na terenie szkoły oraz organizować kontakty między rodzicami a nauczycielami i Dyrektorem Szkoły.
- Współpracować z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych.
- Inspirować i organizować środowisko wychowawcze na rzecz szkoły i prowadzić możliwie do jak najpełniejszej integracji szkoły ze środowiskiem.
- Inicjować samorządną działalność uczniów poprzez stwarzanie dogodnych warunków do działalności organizacji uczniowskich działających w szkole oraz sprawować opiekę nad samorządem klasowym.
- Systematycznie oddziaływać na wychowanków w celu kształtowania ich poczucia odpowiedzialności za własne czyny oraz wyrabiania pożądanych postaw prospołecznych i obywatelskich.
- Wyrabiać u uczniów trwałe nawyki uczestnictwa w życiu szkoły i zajęciach pozalekcyjnych oraz współdziałać w organizowaniu wypoczynku uczniów w czasie ferii i wakacji.
- Czuwać nad realizacją obowiązku szkolnego.
- Podejmować działania umożliwiające rozwiązywanie konfliktów wewnątrz klasy oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
- Otaczać indywidualną opieką każdego wychowanka, inspirując i wspomagając jednocześnie działania zespołowe uczniów.
- Prowadzić określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasie.
- Wychowawcy spełniają swoje zadania w formach odpowiednich do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych.
- Formy pracy wychowawczej w klasach najmłodszych polegają głównie na:
- Poznaniu środowiska rodzinnego powierzonych dzieci.
- Obserwowaniu zachowań uczniów na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych.
- Indywidualizowaniu pracy wychowawczej na podstawie rozeznania zespołu klasowego.
- Oddziaływaniu własnym przykładem, stawaniu się dla uczniów wzorem osobowym i autorytetem moralnym.
- Interesowaniu się uczniem, jego zamiłowaniami oraz grupą uczniowską i stosunkami w niej panującymi.
- Dodawaniu uczniom odwagi i wiary we własne siły, budowaniu motywacji do działania, ukazywaniu perspektyw, preferowaniu pochwał i wyrazów aprobaty, ograniczaniu upomnień i kar.
- Okazywaniu szacunku dla osobowości uczniów, życzliwości, dyskrecji, taktu oraz kultury pedagogicznej z jednoczesnym stawianiem wysokich wymagań.
- Kształtowaniu pozytywnych cech charakteru, grzeczności i kultury osobistej poprzez wykorzystywanie sytuacji zaistniałych na lekcjach i poza lekcjami oraz treści wychowawczych zawartych w programach nauczania.
- Wdrażaniu uczniów do poszanowania mienia szkolnego, społecznego, prywatnego i własnego.
- W klasach programowo starszych w/w formy pracy są rozszerzane i pogłębiane. Poza nimi stosuje się:
- Dobór odpowiedniej tematyki godzin wychowawczych, treści zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
- Ukierunkowanie ze względu na potrzeby uczniów różnorodnych zajęć z zakresu umiejętności praktycznych, przydatnych w codziennym życiu.
- Kompensowanie braków opiekuńczo-wychowawczych wobec uczniów zaniedbanych, rozwijanie profilaktyki resocjalizacyjnej w środowiskach zdemoralizowanych.
- Eksponowanie integrującej roli samorządu uczniowskiego.
- Formami kontaktów wychowawców i innych nauczycieli z rodzicami są: ogólne zebrania rodziców, wywiadówki klasowe, indywidualne kontakty z rodzicami, konsultacje dla rodziców ze wszystkimi nauczycielami uczącymi w szkole.
- Obowiązkiem wychowawcy jest zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania, określonymi prawem oświatowym oraz z postanowieniami szczegółowymi przyjętymi przez szkołę.
- Wychowawca ma prawo do korzystania z pomocy merytorycznej instytucji wspomagających pracę szkoły, np. Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna, Sąd Rodzinny, Opieka Społeczna, Policja.
§ 24
- Zadania nauczyciela bibliotekarza:
- Bibliotekarz na równi z innymi nauczycielami uczestniczy w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły i jest członkiem Rady Pedagogicznej.
- Poprzez współpracę z rodzicami i placówkami pozaszkolnymi wpływa na rozwój czytelnictwa w środowisku.
- Do podstawowych form pracy pedagogicznej nauczyciela bibliotekarza należą:
- Udostępnianie zbiorów i materiałów bibliotecznych.
- Udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych.
- Poznawanie uczniów, ich potrzeb czytelniczych i zainteresowań.
- Przysposobienie czytelniczo-informacyjne prowadzone z poszczególnymi uczniami i grupami oraz lekcje biblioteczne z zespołami klasowymi.
- Kontrolowanie i ocenianie wiadomości z zakresu przysposobienia czytelniczego na lekcjach bibliotecznych oraz w postaci testów i konkursów w innych formach swojej działalności.
- Współdziałanie z nauczycielami w zakresie wykorzystania zbiorów bibliotecznych i rozwijania kultury czytelniczej uczniów.
- Informowanie nauczycieli o poziomie i zakresie czytelnictwa uczniów oraz przygotowywanie sprawozdań z działalności biblioteki na posiedzenia Rady Pedagogicznej.
- Współpraca z rodzicami uczniów, szkolnymi organizacjami, kołami zainteresowań.
- Współpraca z innymi bibliotekami pozaszkolnymi i instytucjami kultury.
- Nauczyciel bibliotekarz spełnia zadania typu administracyjno-technicznego związane z organizacją pracy bibliotecznej, a więc gromadzeniem, opracowaniem i konserwacją zbiorów oraz ich udostępnieniem, a także planowaniem, sprawozdawczością i statystyką biblioteki.
§ 25
- W szkole działa biblioteka szkolna. Jej nadrzędnym zadaniem jest wspieranie procesu dydaktycznego poprzez gromadzenie księgozbioru, umożliwiającego rozwijanie zainteresowań i wzbogacanie wiedzy uczniów.
- Pomieszczenia biblioteki umożliwiają gromadzenie księgozbioru, korzystanie z zasobów na miejscu (czytelnia) oraz wypożyczanie do domu.
- Z biblioteki szkolnej mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
- Godziny pracy biblioteki winny umożliwiać korzystanie z księgozbioru zarówno w czasie zajęć lekcyjnych, jak i po ich zakończeniu.
- Nauczyciele bibliotekarze ściśle współpracują z nauczycielami poszczególnych przedmiotów w celu jak najlepszego wyposażenia biblioteki w niezbędne lektury, poradniki, filmy i inne zasoby.
§ 26
- Do obowiązków pedagoga należy:
- Rozpoznawanie sytuacji ucznia: uzdolnień, zainteresowań, trudności, niepowodzeń, sytuacji rodzinnej i materialnej.
- Analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.
- Praca z uczniem z objawami niedostosowania społecznego.
- Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wnikających z programu wychowawczego i planu profilaktyki.
- Wspieranie działań opiekuńczych i wychowawczych nauczycieli.
- Wybór form pomocy pedagogicznej – we współdziałaniu z wychowawcą klasy.
- Współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i poradniami specjalistycznymi w celu właściwego wyboru form pracy z uczniem.
- Aktywny udział w opracowywaniu szkolnego planu wychowawczego i profilaktycznego.
§ 27
- Zadaniem świetlicy szkolnej jest zapewnienie opieki dzieciom rodziców pracujących oraz dojeżdżających do szkoły.
- Wychowawcy świetlicy organizują uczniom pomoc w nauce, prowadzą zajęcia tematyczne w oparciu o plan pracy świetlicy szkolnej.
- Praca świetlicy opiera się o ramowy rozkład dnia oraz o treści programowe korelujące z programem nauczania w szkole podstawowej.
- Świetlica szkolna rozpoczyna pracę o godzinie 700, a kończy pół godziny po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
Rozdział VI
Prawa i obowiązki ucznia
§ 28
- W szkole, w czasie uroczystości szkolnych obowiązuje strój galowy.
- Strój galowy dla dziewcząt: biała bluzka, granatowa lub w ciemnym kolorze spódniczka.
- Strój galowy dla chłopców: biała koszula, granatowe lub w ciemnym kolorze spodnie.
§ 29
- Uczeń ma prawo do:
- Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, uwzględniającego zasady higieny pracy umysłowej.
- Zgłaszać władzom szkoły, nauczycielom, przedstawicielom uczniowskim i Radzie Rodziców uwagi, wnioski i postulaty dotyczące wszystkich spraw uczniów oraz być poinformowanym o sposobie ich załatwienia.
- Zgłaszać nauczycielom problemy występujące na terenie szkoły z prośbą o wyjaśnienie i pomoc w ich rozwiązaniu.
- Pomocy ze strony nauczyciela w rozwiązywaniu trudności w nauce.
- Otrzymywania od nauczyciela wyczerpującej informacji o kryteriach oceniania oraz sprawiedliwej i obiektywnej oceny swoich wiadomości i umiejętności.
- Uzyskiwać dodatkową pomoc w nauce w ramach istniejących zespołów kompensacyjnych, wyrównawczych i rewalidacyjnych.
- Znajomości, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem terminu i zakresu pisemnych prac klasowych, trwających nie mniej niż jedną godzinę lekcyjną.
- Pomocy pedagoga i psychologa w sytuacjach konfliktowych.
- Podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
- Poszanowania swojej godności.
- Swobodnego wyrażania swoich poglądów, pod warunkiem, że nie naruszają one dobra osób trzecich.
- Wyboru nauczyciela – opiekuna samorządu szkolnego.
- Korzystania z bazy szkoły – pomieszczeń lekcyjnych, sportowych i biblioteki szkolnej.
- Dokonywać wyboru zajęć pozalekcyjnych, należeć do organizacji uczniowskich działających na terenie szkoły.
- Uczeń ma obowiązek:
- Przestrzegać postanowień statutu szkoły.
- Postępować w sposób godny i odpowiedzialny, dbać o dobre imię szkoły.
- Aktywnie uczestniczyć w życiu szkolnym.
- Bezwzględnie przestrzegać zakazu palenia papierosów, spożywania alkoholu i używania środków odurzających.
- Przebywać podczas zajęć wyłącznie na terenie szkoły (budynek lub boisko).
- Systematycznie uczęszczać na zajęcia zgodnie z obowiązującym planem, a nieobecności usprawiedliwiać w terminie nie przekraczającym 1 tygodnia od dnia powrotu do szkoły.
- Uzupełnić zaległości, wynikające z nieobecności na zajęciach szkolnych.
- Systematycznie, w miarę swoich możliwości, przygotowywać się do zajęć lekcyjnych.
- Współdziałać w wykonywaniu zadań wynikających z potrzeb organizacji uczniowskich i środowiska lokalnego.
- Używać telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych wyłącznie podczas przerw (dotyczy uczniów posiadających zezwolenie dyrektora szkoły na posiadanie telefonu).
- Okazywać należny szacunek wszystkim członkom społeczności szkolnej: uczniom, nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły.
- Przeciwstawiać się przejawom agresji, również agresji słownej.
- Poznawać, szanować i kultywować tradycje historyczne, kulturowe oraz zgodne z przekonaniami religijnymi.
- Poznawać, szanować i chronić przyrodę ojczystą.
- Być tolerancyjnym wobec przekonań i poglądów innych, również wobec przekonań religijnych.
- Przestrzegać zasad higieny osobistej, dbać o estetykę wyglądu zewnętrznego.
- Nosić obuwie zmienne: w pracowni komputerowej, sali i hali gimnastycznej oraz w izbach lekcyjnych klas I – III.
- Naprawić wyrządzoną przez siebie szkodę.
- Uczeń nie może zapraszać obcych osób na teren szkoły.
- Uczeń nie może przynosić do szkoły przedmiotów zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu, np. broni, petard, materiałów żrących lub wybuchowych, używek (papierosy, alkohol, środki odurzające).
- Udostępnić do wglądu w sytuacjach uzasadnionych rzeczy osobiste.
Rozdział VII
System nagród i kar
§ 30
- Postępowania nauczycieli w sytuacjach, gdy uczeń rażąco łamie obowiązki szkolne i regulaminy:
- Wpisanie uwagi do dzienniczka ucznia i dziennika lekcyjnego lub zeszytu uwag.
- Przekazanie informacji o zdarzeniu wychowawcy klasy.
- Wezwanie rodziców/opiekunów prawnych ucznia przez wychowawcę i przekazanie im informacji o zdarzeniu.
- Przeprowadzenie rozmowy z rodzicami/prawnymi opiekunami oraz z uczniem. W przypadku potwierdzenia informacji zobowiązanie ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodzice/prawni opiekunowie zobowiązani są do szczególnego nadzoru nad dzieckiem (ustalenie częstotliwości kontaktów ze szkołą, formy komunikowania się i przekazywania informacji).
- Wdrożenie procedury „Jednego miesiąca” przy zachowaniach ryzykownych, zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów.
- Powiadomienie Sądu Rodzinnego o zaistniałej sytuacji w wypadku, gdy rodzice/prawni opiekunowie odmawiają współpracy, nie interesują się swoim dzieckiem i nie kontaktują się ze szkołą.
§ 31
Nagrody i wyróżnienia
- Dyrektor może wyróżnić ucznia nagrodą na wniosek każdego organu szkoły oraz wychowawców i nauczycieli.
- Rodzaje nagród:
- Pochwała ustna lub pisemna udzielona przez nauczyciela.
- Ustna pochwała udzielona przez dyrektora szkoły.
- Pisemna pochwała udzielona przez dyrektora szkoły.
- Dyplom ukończenia oddziału w klasach I – III.
- Nagrodą książkową po zakończeniu pierwszego etapu edukacyjnego.
- Nagroda książkowa lub rzeczowa na zakończenie roku szkolnego za bardzo dobre wyniki w nauce: gdy średnia ocen uzyskanych w danym roku szkolnym wynosi 5,0 i więcej, a ocena zachowania jest wzorowa lub bardzo dobra; osiągnięcia w konkursach, wyniki sportowe, pracę na rzecz społeczności szkolnej.
- List gratulacyjny dla rodziców najlepszych absolwentów.
- Nieprzestrzeganie statutu i regulaminów szkolnych pociąga za sobą nałożenie następujących kar dyscyplinarnych:
- Ustne lub pisemne upomnienie ucznia przez nauczyciela.
- Nagana udzielona przez wychowawcę klasy (wpis do dziennika).
- Upomnienie przez dyrektora szkoły.
- Udzielenia nagany przez dyrektora szkoły (wpis do dziennika, powiadomienie rodziców/prawnych opiekunów ucznia).
- Zakaz uczestniczenia w imprezach klasowych i szkolnych.
- Zakaz uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych na czas określony.
- Zakaz reprezentowania szkoły na zewnątrz.
- Przeniesienie ucznia do klasy równoległej (powiadomienie rodziców/prawnych opiekunów ucznia).
- Przeniesienie ucznia do innej szkoły w porozumieniu z organem nadzorującym i prowadzącym (powiadomienie rodziców/prawnych opiekunów ucznia).
- Do szczególnie rażących wykroczeń na terenie szkoły należą:
4.1. Spożywanie alkoholu lub przebywanie w stanie nietrzeźwym na terenie szkoły bądź poza nią.
-
- Posiadanie, używanie lub rozprowadzanie środków odurzających.
- Powodowanie sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu innych.
- Posiadanie przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu innych uczniów.
- Dewastacja mienia szkolnego.
- Kradzieże, zastraszenia, szykanowania i wymuszenia.
- Od nałożonej przez wychowawcę lub dyrektora szkoły kary uczeń i jego rodzice/prawni opiekunowie mogą się odwołać w ciągu 7 dni do dyrektora szkoły. O trybie odwołania się od kary wychowawca ma obowiązek poinformowania ucznia.
- Dyrektor w porozumieniu z wychowawcą, pedagogiem rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni i postanawia:
- Oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie.
- Odwołać karę.
- Zawiesić warunkowo nałożoną karę.
Od decyzji dyrektora szkoły odwołanie nie przysługuje.
Rozdział VIII
Ocenianie, klasyfikacja i promowanie uczniów
§32
Szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów określa wewnątrzszkolny system oceniania, będący załącznikiem do statutu.
Rozdział IX
Współpraca z rodzicami
§ 33
- Rodzice mają prawo do:
- Zapoznania się ze statutem szkoły, wymaganiami edukacyjnymi, szkolnym zestawem programów i podręczników.
- Uzyskanie pełnej i obiektywnej informacji o sytuacji szkolnej swojego dziecka.
- Uzyskanie porad i wskazówek psychologa i pedagoga.
- Wnoszenia inicjatyw wzbogacających pracę szkoły.
- Wyrażania swojej opinii o szkole poprzez reprezentujących wszystkich rodziców Radę Rodziców.
- Rodzice mają obowiązek:
- Dopilnowanie systematycznego uczęszczania swojego dziecka do szkoły.
- Usprawiedliwiania w terminie nieobecności ucznia na zajęciach szkolnych.
- Bieżącego analizowania postępów w nauce swojego dziecka.
- Udziału w zebraniach, wywiadówkach, konsultacjach, szkoleniach dla rodziców i spotkaniach klasowych organizowanych przez szkołę.
§ 34
- Harmonogram konsultacji i zebrań z rodzicami zawarty jest w kalendarzu szkolnym.
- Miejscem udzielania informacji o uczniu jest szkoła.
- Nie udziela się informacji w czasie zajęć lekcyjnych danego nauczyciela, podczas dyżurów nauczycielskich oraz telefonicznie; wyjątkiem są ustalenia tego typu kontaktu rodzic – nauczyciel przez wychowawcę lub nauczyciela.
- W przypadku utrudnionego kontaktu wychowawcy z rodzicami wszczynana jest odpowiednia procedura.
Rozdział X
Przepisy końcowe
§ 35
- Szkoła używa pieczęci o treści:
oraz pieczęci urzędowej z napisem w otoku:
- Zasady używania pieczęci urzędowej
- Szkoła, używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Wzór pieczęci urzędowej oraz zasady jej stosowania określają odrębne przepisy. Urzędową pieczęcią jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła zawierająca pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, a w otoku napis odpowiadający nazwie szkoły.
- Pieczęć urzędową szkoły (z godłem w części środkowej) lub jej elektroniczny wizerunek umieszcza się tylko na dokumentach szczególnej wagi, takich jak:
- świadectwo - (świadectwo szkolne promocyjne, świadectwo ukończenia szkoły);
- duplikat świadectwa ukończenia szkoły podstawowej;
- legitymacja szkolna, karta rowerowa;
- akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego.
- Świadectwa, dyplomy i inne druki szkolne opatruje się w miejscach oznaczonych we wzorach odpowiednich druków pieczęcią urzędową o średnicy 36 mm, z wyjątkiem legitymacji szkolnych i karty rowerowej, w miejscach przeznaczonych na umieszczenie fotografii, w których używa się pieczęci urzędowej o średnicy 20 milimetrów.
- Odcisku pieczęci urzędowej nie umieszcza się na kopiach dokumentów składanych do akt szkoły oraz na innych pismach wysyłanych ze szkoły, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
- Zasady używania pieczęci urzędowej winny być zawarte w statucie szkoły i instrukcji kancelaryjnej szkoły.
§ 36
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 37
Szkoła posiada własny sztandar, hymn i ceremoniał szkolny.
§ 38
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o systemie oświaty oraz akty prawne wydane na jej podstawie.
§ 39
Załącznikami stanowiącymi integralną część niniejszego statutu są:
- Wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
- Program wychowawczy.
- Program profilaktyki.
- Regulamin rady pedagogicznej.
- Regulamin rady rodziców.
- Regulamin zachowania się uczniów na terenie szkoły.
- Regulamin spędzania przez uczniów przerw śródlekcyjnych.
- Regulamin w sprawie zasad sprawowania opieki w sprawie imprez i wycieczek pozaszkolnych.
- Regulamin dyżurów nauczycielskich.
- Regulamin biblioteki.
- Regulamin samorządu.
- Regulamin świetlicy szkolnej.
- Regulamin sali gimnastycznej.
- Regulamin hali sportowej.
- Szczegółowe procedury wewnątrzszkolne.
§ 40
Statut wchodzi w życie z dniem 2. 01. 2011 r.