• Statut Szkoły

  • Statut Szkoły

          • Statut Szkoły Podstawowej nr 2 im. Obrońców Westerplatte w Prabutach

          • Podstawa prawna:

             

            • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)

             

            • Rozporządzenie MEN z dnia 21 mają 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624)

             

            • Rozporządzenie MENiS z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn zm.)

             

            • Rozporządzenie MENiS z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 232).

             

             

             

            Rozdział I

            Postanowienia ogólne

             

            § 1

             

            1. Szkoła Podstawowa im Obrońców Westerplatte w Prabutach jest publiczną szkołą podstawową, działającą na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz statutu szkoły.
            2. Siedziba szkoły mieści się w Prabutach przy ulicy Obrońców Westerplatte 11.
            3. Szkoła posługuje się pieczęcią urzędową.

             

            § 2

             

            1. Organem prowadzącym jest Urząd Miasta i Gminy w Prabutach.
            2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Pomorski Kurator Oświaty.

             

            § 3

             

            1. Struktura organizacyjna szkoły jest sześcioklasowa i obejmuje klasy I – VI, szkoła prowadzi klasy integracyjne.
            2. Zajęcia dydaktyczne prowadzone są zgodnie ze szkolnymi planami nauczania.
            3. Do szkoły uczęszczają dzieci mieszkające w obwodzie szkoły tj.: miasto Prabuty, oraz miejscowości Kleczewo, Raniewo, Julianowo, Stańkowo, Szramowo, Laskowice, Sypanica, Orkusz, Grażymowo, Stary Kamień.
            4. Szkoła w miarę możliwości może przyjąć uczniów spoza swojego obwodu.
            5. Nauka w szkole trwa 6 lat.

             

             

            Rozdział II

            Cele i zadania szkoły

             

            § 4

             

            1. W realizacji swych celów i zadań szkoła przestrzega zasad zapisanych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Deklaracji Praw Człowieka oraz Międzynarodowej Konwencji o Prawach Dziecka.
            2. Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą” oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, w szczególności:
            1. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
            2. zapewnia uczniom właściwy rozwój moralno-emocjonalny i fizyczny,
            3. umożliwia uczniom rozwój ich talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych,
            4. umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, patriotycznej i religijnej; realizowanej na zajęciach edukacyjnych, wychowawczych oraz poprzez uczestnictwo w uroczystościach okolicznościowych,
            5. kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków i wieku uczniów,
            6. sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły, w tym nad uczniami niepełnosprawnymi i chorymi uczęszczającymi do szkoły,
            7. zapewnia zdobycie wiedzy dzieciom niepełnosprawnym i chorym poprzez nauczania indywidualne w domu,
            8. umożliwia realizację indywidualnych programów nauczania,
            9. organizuje zajęcia kompensacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze, rewalidacyjne dla uczniów mających trudności w nauce i wymagających specjalistycznej pomocy ze względu na swoją niepełnosprawność,
            10. pełni funkcję kompensacyjną i kulturotwórczą,
            11. szkoła przyjmuje za podstawę uniwersalne zasady etyki, w szczególności solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
            1. Działania szkoły skupiają się w trzech obszarach: dydaktyki, wychowania i opieki.
              1. W zakresie dydaktyki:
            1. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do testu szóstoklasisty i ukończenia szkoły podstawowej,
            2. umożliwia rozwijanie uzdolnień i zainteresowań.
              1. W zakresie wychowania:
            1. kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu zasad określonych w Ustawie o systemie oświaty, stosownie do warunków szkoły,
            2. rozwija u wychowanków poczucie tożsamości narodowej, odpowiedzialności i tolerancji,
            3. uczy rozwiązywania konfliktów,
            4. przygotowuje do funkcjonowania w społeczeństwie.

            Szczegółowe działania zapisane są w szkolnym programie wychowawczym, stanowiącym załącznik do statutu.

              1. W zakresie opieki:
                1. udziela pomocy pedagogicznej i psychologicznej,
                2. organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły,
                3. w miarę możliwości organizuje pomoc socjalną we współpracy z organem prowadzącym (stypendia, wyprawka szkolna) i Miejsko Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Prabutach (dożywianie),
                4. w miarę możliwości organizuje pomoc w zakresie ochrony zdrowia uczniów.

             

            § 5

             

            1. Szkoła realizuje wymienione cele i zadania w następujący sposób:
              1. Wszystkie dzieci zamieszkałe w obwodzie szkolnym objęte są obowiązkiem szkolnym.
              2. Szkoła zatrudnia nauczycieli dobrze przygotowanych do wykonywania zawodu i stara się o kadrę z najwyższymi kwalifikacjami.
              3. Nauczyciele realizują programy nauczania na bazie podstaw programowych opracowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, dostosowując treści i metody do możliwości uczniów.
              4. Szkoła wychowuje i przygotowuje uczniów do wypełniania obowiązków świadomych obywateli poprzez organizowanie apeli, uroczystości szkolnych i klasowych, w czasie, których wpaja się miłość do Ojczyzny, poszanowanie konstytucji RP, godła i symboli narodowych, oraz umożliwia poznanie przeszłości i teraźniejszości kraju, budzi szacunek do tradycji narodowych.
              5. Szkoła przygotowuje do życia w społeczeństwie i poszanowania prawa poprzez zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami ucznia oraz respektowanie go zarówno przez uczniów jak i nauczycieli.
              6. Szkoła wychowuje przez pracę, kształtując szacunek dla niej poprzez angażowanie uczniów do prac porządkowych w salach lekcyjnych i najbliższym otoczeniu szkoły.
              7. Wychowawcy klasowi organizują życie klasy, starając się wyrabiać u uczniów pozytywne cechy charakteru jak: uczciwość, samodzielność, wytrwałość, systematyczność, obowiązkowość, wrażliwość, życzliwość, prawdomówność i tolerancję.
              8. Szkoła organizuje dla uczniów mających trudności w nauce zajęcia wyrównawcze, kompensacyjne i rewalidacyjne.
              9. W celu podtrzymania poczucia tożsamości religijnej szkoła organizuje naukę religii zgodnie z odrębnymi przepisami.
              10. Szkoła umożliwia uczniom niepełnosprawnym pełną integrację z dziećmi zdrowymi, starając się zapewnić im szeroką pomoc.
              11. Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów, organizując koła przedmiotowe i koła zainteresowań w miarę możliwości i potrzeb uczniów: nauczyciele stawiają większe wymagania uczniom najzdolniejszym, zachęcając ich do poszerzania wiedzy poprzez wskazaną literaturę.
              12. Szkoła rozwija sprawność fizyczną, kształtuje nawyki uprawiania sportu, turystyki i innych form aktywnego wypoczynku, organizując zajęcia szkolnego koła sportowego, wycieczki rowerowe i krajoznawczo-turystyczne oraz umożliwia uczniom udział w rozgrywkach sportowych.
              13. Szkoła włącza uczniów do działań służących ochronie przyrody, uświadamia rolę i zadania człowieka w kształtowaniu środowiska, organizowania prac porządkowych; nauczyciele wykorzystują treści programów nauczania do wpojenia uczniom zasad harmonijnego współżycia człowieka z przyrodą.
              14. Szkoła przygotowuje uczniów do aktywnego i twórczego uczestnictwa w kulturze poprzez kształtowanie zainteresowań literaturą piękną, organizowanie konkursów czytelniczych, wyjazdów do kina, teatru, muzeum, projekcję filmów, upowszechniając w ten sposób dorobek literatury i kultury narodowej i światowej.
              15. Szkoła dba o prawidłową higienę i zdrowie uczniów realizując działania profilaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, wprowadzając prawidłową organizację pracy uczniów zgodnie z zasadami higieny, organizując przeglądy czystości pomieszczeń i higieny osobistej uczniów, włączając dzieci do współodpowiedzialności za utrzymanie higieny, ładu i porządku w szkole.
              16. Szkoła przeciwdziała niedostosowaniu społecznemu i demoralizacji poprzez popularyzację wśród uczniów i rodziców wiedzy z zakresu potrzeb psychicznych dzieci i młodzieży, poznając warunki życia uczniów, zwracając szczególną uwagę na dzieci ze środowisk zagrożonych, przestrzegając zakazu palenia papierosów i spożywania alkoholu na terenie szkoły.

             

            § 6

             

            Do realizacji zadań statutowych szkoła posiada: dwa budynki szkolne, 28 sal lekcyjnych, dwie pracownie komputerowe, salę gimnastyczną, bibliotekę, czytelnię, świetlicę. Ponad to uczniowie szkoły korzystają na zajęciach wychowania fizycznego z Miejskiej Hali Sportowej mającej siedzibę na terenie szkoły.

             

            § 7

             

            Zadania szkoły wynikające z przepisów bhp (rozporządzenie MENiS z dnia 17 sierpnia 1992 r. Dz. U. z 1992 r. Nr 65, poz. 331 z późn. zm.).

            1. Podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia.
            2. Nauczyciel jest zobowiązany prowadzić zajęcia obowiązkowe, pozalekcyjne i inne organizowane przez szkołę zgodnie z obowiązującymi przepisami bhp (punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć).
            3. Niedopuszczalne jest pozostawianie uczniów podczas zajęć bez opieki.
            4. Przed lekcjami i podczas przez przerw pełnione są dyżury nauczycieli.
            5. Harmonogram dyżurów (nazwiska nauczycieli, czas pełnienia dyżurów oraz miejsce pełnienia dyżuru) wywieszony jest w pokoju nauczycielskim.
            6. Wychowawca klasy zobowiązany jest do zapoznania uczniów z przepisami, regulaminami, procedurami i zwyczajami panującymi w szkole.
            7. Szczególną opieką wychowawca klasy otacza uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządu ruchu i innymi dysfunkcjami.

             

            Rozdział III

            Organy szkoły i ich kompetencje

             

            § 8

             

            1. Organami szkoły są:
            1. dyrektor szkoły
            2. rada pedagogiczna
            3. rada rodziców
            4. samorząd uczniowski
            1. Organy szkoły współdziałają ze sobą.
            2. Każdy organ planuje swoją pracę na rok szkolny i jest zobowiązany zapoznać ze swoim planem pozostałe organy.
            3. Organy szkoły mogą włączać się do realizacji planów innych organów oraz rozwiązywania konkretnych problemów szkoły.
            4. Organy mogą na swoje zebrania zapraszać przedstawicieli innych organów szkoły w celu wymiany informacji, poglądów i własnych doświadczeń.
            5. W przypadku powstania w szkole sytuacji konfliktowej wszystkie organy szkoły są zobowiązane do podjęcia wszelkich możliwych działań, leżących w ich kompetencjach, w celu rozwiązania konfliktu i osiągnięcia porozumienia. W przypadku niemożności rozwiązania konfliktu można zwrócić się o pomoc do organu prowadzącego lub nadzorującego szkołę, zgodnie z kompetencjami.

             

            § 9

             

            Zadania dyrektora szkoły:

            1. Kieruje działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz:
              1. Wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
              2. Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
              3. Współpracuje z organem prowadzącym i organem nadzoru pedagogicznego.
            1. Wydaje zarządzenia, realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji.
            2. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
            3. Organizuje proces dydaktyczno-wychowawczy:
              1. Sprawuje nadzór pedagogiczny,
              2. Przygotowuje arkusz organizacyjny na każdy rok szkolny,
              3. Odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu i egzaminów,
              4. Dokonuje oceny pracy nauczycieli,
              5. Motywuje nauczycieli do innowacji, podnoszenia kwalifikacji.
            4. Podejmuje decyzje związane z realizacją obowiązku nauki:
              1. Zwalnia ucznia z obowiązkowych zajęć edukacyjnych na podstawie opinii Poradni PP lub innej poradni specjalistycznej,
              2. Zwalnia ucznia z autyzmem oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
              3. Organizuje nauczanie indywidualne na podstawie orzeczenia Poradni PP oraz wniosku rodziców/prawnych opiekunów,
              4. Organizuje indywidualny tok nauki,
              5. Dopuszcza zaproponowany przez nauczycieli program nauczania do użytku szkolnego, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców
            5. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. W szczególności decyduje w sprawach:
              1. Zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
              2. Przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
              3. Występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
            6. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim.
            7. Dyrektor szkoły powołuje i odwołuje wicedyrektora szkoły.
            8. Wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.
            9. Dyrektor szkoły wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.

             

            § 10

             

            1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły.
            2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
            3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły, który przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku obrad.
            4. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły albo, co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
            5. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
              1. Zatwierdzanie planów pracy szkoły.
              2. Podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.
              3. Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole.
              4. Ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.
              5. Udzielenie zgody na uruchomienie oddziału międzynarodowego.
              6. Cofnięcie zgody na uruchomienie oddziału międzynarodowego.
              7. W uzasadnionych przypadkach, gdy uczeń swoim zachowaniem zagraża sobie, innym uczniom, pracownikom szkoły a rodzice/prawni opiekunowie nie wyrażają woli do specjalistycznej konsultacji, diagnozy, terapii, leczenia (Poradnia PP, poradnia specjalistyczna) Rada Pedagogiczna występuje z odpowiednim wnioskiem do Sądu Rodzinnego o zobowiązanie rodziców/prawnych opiekunów do konsultacji, diagnozy, terapii, leczenia specjalistycznego oraz o wgląd w sytuację rodzinną ucznia.
            6. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
              1. Organizację pracy szkoły,
              2. Programy z zakresu kształcenia ogólnego przed dopuszczeniem do użytku w szkole.
              3. Przedstawione przez dyrektora propozycje realizacji dwóch obowiązkowych godzin zajęć wychowania fizycznego w klasach IV-VI szkoły podstawowej.
            7. 6.4. Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
              1. Propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
              2. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt Statutu Szkoły oraz projekty jego zmian, ewaluacji.
              3. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
              4. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole.

             

            § 11

             

            1. Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów.
            2. W skład rad rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
            3. W wyborach, o których mowa w ust. 2, jeden oddział reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
            4. Rada rodziców uchwala szczegółowy regulamin swojej działalności.
            5. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
            6. Do kompetencji rady rodziców należy:
              1. Uchwalenie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły.
              2. Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły.
              3. Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
              4. Zapoznanie z planem nadzoru pedagogicznego oraz wysłuchanie informacji o jego realizacji przedstawionych przez dyrektora.
              5. Opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników.
              6. Opiniowanie wprowadzenia do szkolnego planu nauczania dodatkowych zajęć edukacyjnych.
              7. Wnioskowanie do organu prowadzącego lub nadzorującego o nagrodzenie nauczyciela wyróżniającego się swoją pracą dydaktyczną, opiekuńczą, wychowawczą.
              8. Rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł i określić zasady ich wydatkowania.

             

            § 12

             

            1. W szkole działa Samorząd Uczniowski reprezentujący wszystkich uczniów.
            2. Szczegółowe zasady wyboru i działania samorządu określa regulamin samorządu uczniowskiego.
            3. Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów:
              1. Prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami.
              2. Prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu.
              3. Prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań.
              4. Prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej.
              5. Prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
              6. Prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

             

            § 13

             

            Organy szkoły są zobowiązane do współpracy, wspierania dyrektora w jego pracy, współodpowiedzialności za wszystkie decyzje, dotyczące uczniów oraz stworzenia uczniom bezpiecznych warunków podczas zajęć lekcyjnych, przerw i wszystkich zajęć pozalekcyjnych na terenie szkoły.

             

            Rozdział IV

            Organizacja pracy szkoły

             

            § 14

             

            1. Terminy rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, ferii zimowych i letnich oraz przerw świątecznych określa Ministerstwo Edukacji Narodowej na dany rok szkolny.
            2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły, opracowany przez dyrektora na podstawie szkolnych planów nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący, a opiniuje organ nadzoru pedagogicznego.
            3. W arkuszu szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
            4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego dyrektor ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem higieny pracy ucznia.
            5. Organizacja procesu dydaktycznego szkoły powinna uwzględniać fakt, że szkoła może zawierać z wyższymi uczelniami kształcącymi nauczycieli umowy w sprawie odbywania praktyk pedagogicznych oraz organizowania przedmiotowych ćwiczeń dla studentów.

             

            § 15

             

            1. W szkole, która liczy, co najmniej 12 oddziałów tworzy się stanowisko wicedyrektora.
            2. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.

             

            § 16

             

            1. Podstawową jednostką szkoły jest oddział.
            2. Liczba uczniów w oddziale nie powinna być większa niż 28.
            3. Oddział dzieli się na grupy na zajęciach z informatyki.
            4. Oddział liczący więcej niż 26 uczniów można podzielić na grupy na zajęciach języków obcych.
            5. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV – VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
            6. Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są oddzielnie dla dziewcząt i chłopców; z wyłączeniem klas integracyjnych, gdzie zajęcia na jednostce lekcyjnej prowadzi dwóch nauczycieli. Dopuszcza się łączenie grup międzyoddziałowych lub międzyklasowych.

             

             

            § 17

             

            1. Każdy oddział szkolny podlega opiece jednego nauczyciela uczącego w tym oddziale, zwanego dalej wychowawcą.
            2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca prowadzi swój oddział poprzez cały tok nauczania.
            3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. narastającego konfliktu między zespołem klasowym, a wychowawcą) wychowawca, rada oddziałowa rodziców mogą wystąpić z pisemnym wnioskiem do dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy klasy.
            4. Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej może zmienić wychowawcę klasy.
            5. W przypadku, gdy wychowawca klasy nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, dyrektor szkoły może zmienić wychowawcę zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

             

            § 18

             

            Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego.

             

            § 19

             

            Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora.

             

            § 20

             

            1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
            2. Wybrane, obowiązkowe zajęcia edukacyjne, koła przedmiotowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym, np. w formie wycieczek przedmiotowych.
            3. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
            4. Dyrektor w szczególnych przypadkach może zarządzić skrócenie lekcji do 30 minut, zachowując liczbę zajęć w danym dniu.

             

            Rozdział V

            Zadania nauczycieli i innych pracowników pedagogicznych szkoły

             

            § 21

             

            1. Do obowiązków wicedyrektora szkoły należy organizowanie i kierowanie tokiem codziennej pracy szkolnej, podejmowanie zadań związanych z dydaktyką i wychowaniem oraz bezpieczeństwem uczniów i pracowników szkoły, a w szczególności:
              1. Zastępowanie dyrektora w czasie jego nieobecności.
              2. Organizowanie i kontrolowanie realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego szkoły.
              3. Kierowanie pracą zespołów przedmiotowych.
              4. Obserwacja zajęć nauczycieli.
              5. Organizowanie dyżurów nauczycieli w czasie przerw między lekcyjnych i uroczystości szkolnych; codzienna kontrola realizacji.
              6. Dbanie o przestrzeganie przez nauczycieli i uczniów dyscypliny pracy i nauki (np. punktualność rozpoczynania lekcji),
              7. Terminowe przygotowanie danych do Systemu Informacji Oświatowej oraz innych sprawozdań zleconych przez dyrektora.
              8. Kontrolowanie prawidłowość prowadzenia dokumentacji szkoły. Przygotowywanie projektów następujących dokumentów programowo-organizacyjnych szkoły:
            1. tygodniowego rozkładu zajęć szkolnych,
            2. organizacji roku szkolnego,
            3. informacji o stanie pracy szkoły.
            1. Prowadzenie dokumentacji zajęć ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw.
            2. Wicedyrektor szkoły posiada następujące uprawnienia:
              1. Jest bezpośrednim przełożonym służbowym nauczycieli, określonych przez dyrektora.
              2. Decyduje w bieżących sprawach procesu pedagogicznego i wychowawczo-opiekuńczego.
              3. Formułuje projekty ocen dla bezpośrednio podlegających mu nauczycieli.
              4. Wnioskuje do dyrektora w sprawie nagród, wyróżnień i kar.
              5. Ma prawo używać pieczątki osobowej z tytułem: wicedyrektor i podpisywać pisma zgodnie z zakresem swoich zadań i kompetencji.
            3. Wicedyrektor szkoły odpowiada za:
              1. Sprawność organizacyjną i wyniki dydaktyczno-wychowawcze powierzonych jego nadzorowi nauczycieli.
              2. Poziom nadzoru pedagogicznego i stan doskonalenia zawodowego nauczycieli, których jest bezpośrednim przełożonym.
              3. Realizację obowiązku szkolnego.
            4. Wykonywanie innych czynności dotyczących funkcjonowania szkoły zleconych przez dyrektora szkoły.

             

            § 22

             

            1. Nauczyciel jest zobowiązany prowadzić zajęcia mając na uwadze troskę o dobro ucznia i poszanowanie jego godności.
            2. Do szczegółowych zadań nauczyciela należy:
              1. Dbałość o prawidłowy kształt procesu dydaktyczno-wychowawczego.
              2. Dbałość o wysoką jakość kształcenia.
              3. Indywidualizacja metod i sposobów nauczania w zależności od możliwości uczniów.
              4. Pomoc w przezwyciężeniu trudności w nauce.
              5. Troska o bezpieczeństwo ucznia, jego harmonijny rozwój.
              6. Rozwijanie w wzbogacanie własnego warsztatu pracy, troska o powierzone mu pomoce dydaktyczne i inne mienie szkoły.
              7. Aktywny udział w pracach zespołów przedmiotowych i problemowych.
              8. Określenie wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny i konsekwentne ich przestrzeganie.
              9. Sprawiedliwe i obiektywne ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia.
              10. Planowanie swoje pracy.
              11. Prowadzenie wymaganej w szkole dokumentacji.
              12. Realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów.
              13. Wybór podręcznika spośród dopuszczonych do użytku szkolnego.

             

            § 23

             

            1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami.
            2. Wychowawca powinien:
              1. Organizować zajęcia zespołu klasowego, kształtować atmosferę dobrej pracy, życzliwości i koleżeństwa oraz przyjaźni uczniów.
              1. Współdziałać z nauczycielami uczącymi w klasie, której jest wychowawcą, dla doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i z rodzicami w celu wczesnego wykrywania chorób i skutecznego ich zwalczania oraz eliminowania przyczyn niedostosowania społecznego i ochrony przed skutkami demoralizacji środowiska.
              2. Inicjować pomoc uczniom mającym trudności w nauce, otaczać opieką uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i losowej oraz organizować możliwą pomoc w tym zakresie.
              3. Systematycznie informować rodziców o postępach w nauce, trudnościach rozwojowych i zachowaniu uczniów na terenie szkoły oraz organizować kontakty między rodzicami a nauczycielami i Dyrektorem Szkoły.
              4. Współpracować z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych.
              5. Inspirować i organizować środowisko wychowawcze na rzecz szkoły i prowadzić możliwie do jak najpełniejszej integracji szkoły ze środowiskiem.
              6. Inicjować samorządną działalność uczniów poprzez stwarzanie dogodnych warunków do działalności organizacji uczniowskich działających w szkole oraz sprawować opiekę nad samorządem klasowym.
              7. Systematycznie oddziaływać na wychowanków w celu kształtowania ich poczucia odpowiedzialności za własne czyny oraz wyrabiania pożądanych postaw prospołecznych i obywatelskich.
              8. Wyrabiać u uczniów trwałe nawyki uczestnictwa w życiu szkoły i zajęciach pozalekcyjnych oraz współdziałać w organizowaniu wypoczynku uczniów w czasie ferii i wakacji.
              9. Czuwać nad realizacją obowiązku szkolnego.
              10. Podejmować działania umożliwiające rozwiązywanie konfliktów wewnątrz klasy oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
              11. Otaczać indywidualną opieką każdego wychowanka, inspirując i wspomagając jednocześnie działania zespołowe uczniów.
              12. Prowadzić określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasie.
            1. Wychowawcy spełniają swoje zadania w formach odpowiednich do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych.
            2. Formy pracy wychowawczej w klasach najmłodszych polegają głównie na:
              1. Poznaniu środowiska rodzinnego powierzonych dzieci.
              2. Obserwowaniu zachowań uczniów na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych.
              3. Indywidualizowaniu pracy wychowawczej na podstawie rozeznania zespołu klasowego.
              4. Oddziaływaniu własnym przykładem, stawaniu się dla uczniów wzorem osobowym i autorytetem moralnym.
              5. Interesowaniu się uczniem, jego zamiłowaniami oraz grupą uczniowską i stosunkami w niej panującymi.
              6. Dodawaniu uczniom odwagi i wiary we własne siły, budowaniu motywacji do działania, ukazywaniu perspektyw, preferowaniu pochwał i wyrazów aprobaty, ograniczaniu upomnień i kar.
              7. Okazywaniu szacunku dla osobowości uczniów, życzliwości, dyskrecji, taktu oraz kultury pedagogicznej z jednoczesnym stawianiem wysokich wymagań.
              8. Kształtowaniu pozytywnych cech charakteru, grzeczności i kultury osobistej poprzez wykorzystywanie sytuacji zaistniałych na lekcjach i poza lekcjami oraz treści wychowawczych zawartych w programach nauczania.
              9. Wdrażaniu uczniów do poszanowania mienia szkolnego, społecznego, prywatnego i własnego.
            3. W klasach programowo starszych w/w formy pracy są rozszerzane i pogłębiane. Poza nimi stosuje się:
              1. Dobór odpowiedniej tematyki godzin wychowawczych, treści zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
              2. Ukierunkowanie ze względu na potrzeby uczniów różnorodnych zajęć z zakresu umiejętności praktycznych, przydatnych w codziennym życiu.
              3. Kompensowanie braków opiekuńczo-wychowawczych wobec uczniów zaniedbanych, rozwijanie profilaktyki resocjalizacyjnej w środowiskach zdemoralizowanych.
              4. Eksponowanie integrującej roli samorządu uczniowskiego.
            4. Formami kontaktów wychowawców i innych nauczycieli z rodzicami są: ogólne zebrania rodziców, wywiadówki klasowe, indywidualne kontakty z rodzicami, konsultacje dla rodziców ze wszystkimi nauczycielami uczącymi w szkole.
            5. Obowiązkiem wychowawcy jest zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania, określonymi prawem oświatowym oraz z postanowieniami szczegółowymi przyjętymi przez szkołę.
            6. Wychowawca ma prawo do korzystania z pomocy merytorycznej instytucji wspomagających pracę szkoły, np. Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna, Sąd Rodzinny, Opieka Społeczna, Policja.

             

            § 24

             

            1. Zadania nauczyciela bibliotekarza:
              1. Bibliotekarz na równi z innymi nauczycielami uczestniczy w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły i jest członkiem Rady Pedagogicznej.
              2. Poprzez współpracę z rodzicami i placówkami pozaszkolnymi wpływa na rozwój czytelnictwa w środowisku.
            2. Do podstawowych form pracy pedagogicznej nauczyciela bibliotekarza należą:
              1. Udostępnianie zbiorów i materiałów bibliotecznych.
              2. Udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych.
              3. Poznawanie uczniów, ich potrzeb czytelniczych i zainteresowań.
              4. Przysposobienie czytelniczo-informacyjne prowadzone z poszczególnymi uczniami i grupami oraz lekcje biblioteczne z zespołami klasowymi.
              5. Kontrolowanie i ocenianie wiadomości z zakresu przysposobienia czytelniczego na lekcjach bibliotecznych oraz w postaci testów i konkursów w innych formach swojej działalności.
              6. Współdziałanie z nauczycielami w zakresie wykorzystania zbiorów bibliotecznych i rozwijania kultury czytelniczej uczniów.
              7. Informowanie nauczycieli o poziomie i zakresie czytelnictwa uczniów oraz przygotowywanie sprawozdań z działalności biblioteki na posiedzenia Rady Pedagogicznej.
              8. Współpraca z rodzicami uczniów, szkolnymi organizacjami, kołami zainteresowań.
              9. Współpraca z innymi bibliotekami pozaszkolnymi i instytucjami kultury.
            3. Nauczyciel bibliotekarz spełnia zadania typu administracyjno-technicznego związane z organizacją pracy bibliotecznej, a więc gromadzeniem, opracowaniem i konserwacją zbiorów oraz ich udostępnieniem, a także planowaniem, sprawozdawczością i statystyką biblioteki.

             

            § 25

             

            1. W szkole działa biblioteka szkolna. Jej nadrzędnym zadaniem jest wspieranie procesu dydaktycznego poprzez gromadzenie księgozbioru, umożliwiającego rozwijanie zainteresowań i wzbogacanie wiedzy uczniów.
            2. Pomieszczenia biblioteki umożliwiają gromadzenie księgozbioru, korzystanie z zasobów na miejscu (czytelnia) oraz wypożyczanie do domu.
            3. Z biblioteki szkolnej mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
            4. Godziny pracy biblioteki winny umożliwiać korzystanie z księgozbioru zarówno w czasie zajęć lekcyjnych, jak i po ich zakończeniu.
            5. Nauczyciele bibliotekarze ściśle współpracują z nauczycielami poszczególnych przedmiotów w celu jak najlepszego wyposażenia biblioteki w niezbędne lektury, poradniki, filmy i inne zasoby.

             

            § 26

             

            1. Do obowiązków pedagoga należy:
              1. Rozpoznawanie sytuacji ucznia: uzdolnień, zainteresowań, trudności, niepowodzeń, sytuacji rodzinnej i materialnej.
              2. Analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.
              3. Praca z uczniem z objawami niedostosowania społecznego.
              4. Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wnikających z programu wychowawczego i planu profilaktyki.
              5. Wspieranie działań opiekuńczych i wychowawczych nauczycieli.
              6. Wybór form pomocy pedagogicznej – we współdziałaniu z wychowawcą klasy.
              7. Współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i poradniami specjalistycznymi w celu właściwego wyboru form pracy z uczniem.
              8. Aktywny udział w opracowywaniu szkolnego planu wychowawczego i profilaktycznego.

             

            § 27

             

            1. Zadaniem świetlicy szkolnej jest zapewnienie opieki dzieciom rodziców pracujących oraz dojeżdżających do szkoły.
            2. Wychowawcy świetlicy organizują uczniom pomoc w nauce, prowadzą zajęcia tematyczne w oparciu o plan pracy świetlicy szkolnej.
            3. Praca świetlicy opiera się o ramowy rozkład dnia oraz o treści programowe korelujące z programem nauczania w szkole podstawowej.
            4. Świetlica szkolna rozpoczyna pracę o godzinie 700, a kończy pół godziny po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

             

             

            Rozdział VI

            Prawa i obowiązki ucznia

             

            § 28

             

            1. W szkole, w czasie uroczystości szkolnych obowiązuje strój galowy.
              1. Strój galowy dla dziewcząt: biała bluzka, granatowa lub w ciemnym kolorze spódniczka.
              2. Strój galowy dla chłopców: biała koszula, granatowe lub w ciemnym kolorze spodnie.

             

            § 29

             

            1. Uczeń ma prawo do:
              1. Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, uwzględniającego zasady higieny pracy umysłowej.
              2. Zgłaszać władzom szkoły, nauczycielom, przedstawicielom uczniowskim i Radzie Rodziców uwagi, wnioski i postulaty dotyczące wszystkich spraw uczniów oraz być poinformowanym o sposobie ich załatwienia.
              3. Zgłaszać nauczycielom problemy występujące na terenie szkoły z prośbą o wyjaśnienie i pomoc w ich rozwiązaniu.
              4. Pomocy ze strony nauczyciela w rozwiązywaniu trudności w nauce.
              5. Otrzymywania od nauczyciela wyczerpującej informacji o kryteriach oceniania oraz sprawiedliwej i obiektywnej oceny swoich wiadomości i umiejętności.
              6. Uzyskiwać dodatkową pomoc w nauce w ramach istniejących zespołów kompensacyjnych, wyrównawczych i rewalidacyjnych.
              7. Znajomości, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem terminu i zakresu pisemnych prac klasowych, trwających nie mniej niż jedną godzinę lekcyjną.
              8. Pomocy pedagoga i psychologa w sytuacjach konfliktowych.
              9. Podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
              10. Poszanowania swojej godności.
              11. Swobodnego wyrażania swoich poglądów, pod warunkiem, że nie naruszają one dobra osób trzecich.
              12. Wyboru nauczyciela – opiekuna samorządu szkolnego.
              13. Korzystania z bazy szkoły – pomieszczeń lekcyjnych, sportowych i biblioteki szkolnej.
              14. Dokonywać wyboru zajęć pozalekcyjnych, należeć do organizacji uczniowskich działających na terenie szkoły.

             

            1. Uczeń ma obowiązek:
              1. Przestrzegać postanowień statutu szkoły.
              2. Postępować w sposób godny i odpowiedzialny, dbać o dobre imię szkoły.
              3. Aktywnie uczestniczyć w życiu szkolnym.
              4. Bezwzględnie przestrzegać zakazu palenia papierosów, spożywania alkoholu i używania środków odurzających.
              5. Przebywać podczas zajęć wyłącznie na terenie szkoły (budynek lub boisko).
              6. Systematycznie uczęszczać na zajęcia zgodnie z obowiązującym planem, a nieobecności usprawiedliwiać w terminie nie przekraczającym 1 tygodnia od dnia powrotu do szkoły.
              7. Uzupełnić zaległości, wynikające z nieobecności na zajęciach szkolnych.
              8. Systematycznie, w miarę swoich możliwości, przygotowywać się do zajęć lekcyjnych.
              9. Współdziałać w wykonywaniu zadań wynikających z potrzeb organizacji uczniowskich i środowiska lokalnego.
              10. Używać telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych wyłącznie podczas przerw (dotyczy uczniów posiadających zezwolenie dyrektora szkoły na posiadanie telefonu).
              11. Okazywać należny szacunek wszystkim członkom społeczności szkolnej: uczniom, nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły.
              12. Przeciwstawiać się przejawom agresji, również agresji słownej.
              13. Poznawać, szanować i kultywować tradycje historyczne, kulturowe oraz zgodne z przekonaniami religijnymi.
              14. Poznawać, szanować i chronić przyrodę ojczystą.
              15. Być tolerancyjnym wobec przekonań i poglądów innych, również wobec przekonań religijnych.
              16. Przestrzegać zasad higieny osobistej, dbać o estetykę wyglądu zewnętrznego.
              17. Nosić obuwie zmienne: w pracowni komputerowej, sali i hali gimnastycznej oraz w izbach lekcyjnych klas I – III.
              18. Naprawić wyrządzoną przez siebie szkodę.
              19. Uczeń nie może zapraszać obcych osób na teren szkoły.
              20. Uczeń nie może przynosić do szkoły przedmiotów zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu, np. broni, petard, materiałów żrących lub wybuchowych, używek (papierosy, alkohol, środki odurzające).
              21. Udostępnić do wglądu w sytuacjach uzasadnionych rzeczy osobiste.

             

            Rozdział VII

            System nagród i kar

             

            § 30

             

            1. Postępowania nauczycieli w sytuacjach, gdy uczeń rażąco łamie obowiązki szkolne i regulaminy:
              1. Wpisanie uwagi do dzienniczka ucznia i dziennika lekcyjnego lub zeszytu uwag.
              2. Przekazanie informacji o zdarzeniu wychowawcy klasy.
              3. Wezwanie rodziców/opiekunów prawnych ucznia przez wychowawcę i przekazanie im informacji o zdarzeniu.
              4. Przeprowadzenie rozmowy z rodzicami/prawnymi opiekunami oraz z uczniem. W przypadku potwierdzenia informacji zobowiązanie ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodzice/prawni opiekunowie zobowiązani są do szczególnego nadzoru nad dzieckiem (ustalenie częstotliwości kontaktów ze szkołą, formy komunikowania się i przekazywania informacji).
              5. Wdrożenie procedury „Jednego miesiąca” przy zachowaniach ryzykownych, zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów.
              6. Powiadomienie Sądu Rodzinnego o zaistniałej sytuacji w wypadku, gdy rodzice/prawni opiekunowie odmawiają współpracy, nie interesują się swoim dzieckiem i nie kontaktują się ze szkołą.

             

            § 31

             

            Nagrody i wyróżnienia

            1. Dyrektor może wyróżnić ucznia nagrodą na wniosek każdego organu szkoły oraz wychowawców i nauczycieli.
            2. Rodzaje nagród:
              1. Pochwała ustna lub pisemna udzielona przez nauczyciela.
              2. Ustna pochwała udzielona przez dyrektora szkoły.
              3. Pisemna pochwała udzielona przez dyrektora szkoły.
              4. Dyplom ukończenia oddziału w klasach I – III.
              5. Nagrodą książkową po zakończeniu pierwszego etapu edukacyjnego.
              6. Nagroda książkowa lub rzeczowa na zakończenie roku szkolnego za bardzo dobre wyniki w nauce: gdy średnia ocen uzyskanych w danym roku szkolnym wynosi 5,0 i więcej, a ocena zachowania jest wzorowa lub bardzo dobra; osiągnięcia w konkursach, wyniki sportowe, pracę na rzecz społeczności szkolnej.
              7. List gratulacyjny dla rodziców najlepszych absolwentów.
            3. Nieprzestrzeganie statutu i regulaminów szkolnych pociąga za sobą nałożenie następujących kar dyscyplinarnych:
              1. Ustne lub pisemne upomnienie ucznia przez nauczyciela.
              2. Nagana udzielona przez wychowawcę klasy (wpis do dziennika).
              3. Upomnienie przez dyrektora szkoły.
              4. Udzielenia nagany przez dyrektora szkoły (wpis do dziennika, powiadomienie rodziców/prawnych opiekunów ucznia).
              5. Zakaz uczestniczenia w imprezach klasowych i szkolnych.
              6. Zakaz uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych na czas określony.
              7. Zakaz reprezentowania szkoły na zewnątrz.
              8. Przeniesienie ucznia do klasy równoległej (powiadomienie rodziców/prawnych opiekunów ucznia).
              9. Przeniesienie ucznia do innej szkoły w porozumieniu z organem nadzorującym i prowadzącym (powiadomienie rodziców/prawnych opiekunów ucznia).
            4. Do szczególnie rażących wykroczeń na terenie szkoły należą:

            4.1. Spożywanie alkoholu lub przebywanie w stanie nietrzeźwym na terenie szkoły bądź poza nią.

              1. Posiadanie, używanie lub rozprowadzanie środków odurzających.
              2. Powodowanie sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu innych.
              3. Posiadanie przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu innych uczniów.
              4. Dewastacja mienia szkolnego.
              5. Kradzieże, zastraszenia, szykanowania i wymuszenia.
            1. Od nałożonej przez wychowawcę lub dyrektora szkoły kary uczeń i jego rodzice/prawni opiekunowie mogą się odwołać w ciągu 7 dni do dyrektora szkoły. O trybie odwołania się od kary wychowawca ma obowiązek poinformowania ucznia.
            2. Dyrektor w porozumieniu z wychowawcą, pedagogiem rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni i postanawia:
              1. Oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie.
              2. Odwołać karę.
              3. Zawiesić warunkowo nałożoną karę.

            Od decyzji dyrektora szkoły odwołanie nie przysługuje.

             

            Rozdział VIII

            Ocenianie, klasyfikacja i promowanie uczniów

             

            §32

             

            Szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów określa wewnątrzszkolny system oceniania, będący załącznikiem do statutu.

             

             

            Rozdział IX

            Współpraca z rodzicami

             

            § 33

             

            1. Rodzice mają prawo do:
              1. Zapoznania się ze statutem szkoły, wymaganiami edukacyjnymi, szkolnym zestawem programów i podręczników.
              2. Uzyskanie pełnej i obiektywnej informacji o sytuacji szkolnej swojego dziecka.
              3. Uzyskanie porad i wskazówek psychologa i pedagoga.
              4. Wnoszenia inicjatyw wzbogacających pracę szkoły.
              5. Wyrażania swojej opinii o szkole poprzez reprezentujących wszystkich rodziców Radę Rodziców.
            2. Rodzice mają obowiązek:
              1. Dopilnowanie systematycznego uczęszczania swojego dziecka do szkoły.
              2. Usprawiedliwiania w terminie nieobecności ucznia na zajęciach szkolnych.
              3. Bieżącego analizowania postępów w nauce swojego dziecka.
              4. Udziału w zebraniach, wywiadówkach, konsultacjach, szkoleniach dla rodziców i spotkaniach klasowych organizowanych przez szkołę.

             

            § 34

             

            1. Harmonogram konsultacji i zebrań z rodzicami zawarty jest w kalendarzu szkolnym.
            2. Miejscem udzielania informacji o uczniu jest szkoła.
            3. Nie udziela się informacji w czasie zajęć lekcyjnych danego nauczyciela, podczas dyżurów nauczycielskich oraz telefonicznie; wyjątkiem są ustalenia tego typu kontaktu rodzic – nauczyciel przez wychowawcę lub nauczyciela.
            4. W przypadku utrudnionego kontaktu wychowawcy z rodzicami wszczynana jest odpowiednia procedura.

             

             

            Rozdział X

            Przepisy końcowe

             

            § 35

             

            1. Szkoła używa pieczęci o treści:

             

             

             

             

            oraz pieczęci urzędowej z napisem w otoku:

             

             

             

            1. Zasady używania pieczęci urzędowej
              1. Szkoła, używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
              2. Wzór pieczęci urzędowej oraz zasady jej stosowania określają odrębne przepisy. Urzędową pieczęcią jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła zawierająca pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, a w otoku napis odpowiadający nazwie szkoły.
              3. Pieczęć urzędową szkoły (z godłem w części środkowej) lub jej elektroniczny wizerunek umieszcza się tylko na dokumentach szczególnej wagi, takich jak:
            1. świadectwo - (świadectwo szkolne promocyjne, świadectwo ukończenia szkoły);
            2. duplikat świadectwa ukończenia szkoły podstawowej;
            3. legitymacja szkolna, karta rowerowa;
            4. akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego.
              1. Świadectwa, dyplomy i inne druki szkolne opatruje się w miejscach oznaczonych we wzorach odpowiednich druków pieczęcią urzędową o średnicy 36 mm, z wyjątkiem legitymacji szkolnych i karty rowerowej, w miejscach przeznaczonych na umieszczenie fotografii, w których używa się pieczęci urzędowej o średnicy 20 milimetrów.
              2. Odcisku pieczęci urzędowej nie umieszcza się na kopiach dokumentów składanych do akt szkoły oraz na innych pismach wysyłanych ze szkoły, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
              3. Zasady używania pieczęci urzędowej winny być zawarte w statucie szkoły i instrukcji kancelaryjnej szkoły.

             

            § 36

             

            Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną zgodnie z odrębnymi przepisami.

             

            § 37

             

            Szkoła posiada własny sztandar, hymn i ceremoniał szkolny.

             

            § 38

             

            W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o systemie oświaty oraz akty prawne wydane na jej podstawie.

             

            § 39

             

            Załącznikami stanowiącymi integralną część niniejszego statutu są:

            1. Wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
            2. Program wychowawczy.
            3. Program profilaktyki.
            4. Regulamin rady pedagogicznej.
            5. Regulamin rady rodziców.
            6. Regulamin zachowania się uczniów na terenie szkoły.
            7. Regulamin spędzania przez uczniów przerw śródlekcyjnych.
            8. Regulamin w sprawie zasad sprawowania opieki w sprawie imprez i wycieczek pozaszkolnych.
            9. Regulamin dyżurów nauczycielskich.
            10. Regulamin biblioteki.
            11. Regulamin samorządu.
            12. Regulamin świetlicy szkolnej.
            13. Regulamin sali gimnastycznej.
            14. Regulamin hali sportowej.
            15. Szczegółowe procedury wewnątrzszkolne.

             

            § 40

             

             

            Statut wchodzi w życie z dniem 2. 01. 2011 r.

             

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 2 w Prabutach im. Obrońców Westerplatte
      • Numery telefonów:
        ul. Grunwaldzka 6
        (+48) 55 278 20 28
        ul. Obrońców Westerplatte 11
        Budynek klas IV-VIII
        (+48) 55 278 21 35
        Budynek edukacji wczesnoszkolnej
        (+48) 55 278 24 14
        (+48) 500 472 514
      • Szkoła Podstawowa nr 2 w Prabutach im. Obrońców Westerplatte
        ul. Obrońców Westerplatte 11
        82-550 Prabuty
        82-550 Prabuty
        Poland
    • Logowanie